Al meer dan 800.000 Privacy Producten verkocht | Over Spy-Fy

Data Privacy Day: wat is het en waarom is het belangrijk?

Data Privacy Day wat is het en waarom is het belangrijk?

Wat is Data Privacy Dag?

Data Privacy Day, de dag van de privacy, die jaarlijks op 28 januari plaats vind was opgericht door de Raad van Europa en de Europese Commissie om mensen bewust te maken van het belang van privacy en het beschermen van (persoonlijke) gegevens. Data Privacy Day is bedoeld om mensen en bedrijven in staat te stellen om privacy te respecteren, gegevens te beschermen en vertrouwen op te bouwen. Privacy is een veel gehoorde en gebruikte term. Maar wat Privacy Day of de dag van de privacy zojuist benadrukt is dat privacy natuurlijk veel meer is dan alleen een term- privacy is namelijk een recht.

Waarom is privacy day, de dag van de privacy zo belangrijk?

Wanneer gegevens die privé moeten worden gehouden in verkeerde handen terecht komen, kunnen er enge dingen gebeuren. Een datalek bij een overheidsinstantie kan bijvoorbeeld top-geheime informatie in handen geven van een vijandelijke organisatie of staat. Een inbreuk bij een bedrijf kan eigendomsgegevens in handen van een concurrent brengen. Een inbreuk op een school kan de gegevens van leerlingen in handen geven van criminelen die identiteitsdiefstal kunnen plegen. Een datalek in een ziekenhuis of huisartsenpraktijk kan persoonlijke gegevens van patiënten in handen geven van mensen die daar misbruik van willen maken.

Daarom herinnert een dag als vandaag ons aan onze privacyrechten. Wil je weten wat je user rechten zijn? Lees de Raad van Europa’s gids ‘Safeguarding Human Rights on the Net’.

Aangezien het beschermen van gegevensprivacy zo’n veel voorkomend probleem is, geven veel overheidsorganisaties en bedrijven elk jaar miljoenen uit om hun gegevens goed te beschermen tegen blootstelling. De gemiddelde consument heeft dat soort geld waarschijnlijk niet te besteden. Maar er zijn bepaalde stappen die je kunt nemen om jouw gegevens goed te beschermen.

tips om je privacy te beschermen

Advies voor consumenten

Mensen voelen een toenemend gebrek aan controle over hun persoonlijke gegevens online. Er zijn echter stappen die u kunt nemen om meer te weten te komen over de soorten gegevens die je online genereert en hoe deze worden verzameld, gedeeld en gebruikt. Volg deze fundamentele privacytips om jouw persoonlijke gegevens beter te beheren en weloverwogen beslissingen te nemen over wie jouw gegevens ontvangt.

  1. Persoonlijke informatie is goud waard: waardeer het. Bescherm het. Persoonlijke informatie, zoals uw aankoopgeschiedenis, IP-adres of locatie, heeft een enorme waarde voor bedrijven. Neem weloverwogen beslissingen over het al dan niet delen van uw gegevens met bepaalde bedrijven door rekening te houden met de hoeveelheid persoonlijke informatie waar ze om vragen en deze af te wegen tegen de voordelen die je in ruil daarvoor ontvangt.
  2. Houd uw apps in de gaten. Veel apps vragen om toegang tot persoonlijke informatie, zoals je locatie, contactenlijst en fotoalbum, voordat je hun diensten kunt gebruiken. Denk goed na over wie die informatie krijgt en pas op voor apps die toegang nodig hebben tot informatie die niet vereist of relevant is voor de services die ze aanbieden. Verwijder ongebruikte apps op jouw apparaten met internetverbinding en houd anderen veilig door updates uit te voeren.
  3. Beheer uw privacy-instellingen. Controleer de privacy- en beveiligingsinstellingen op webservices en apps en stel ze in op jouw ‘comfortniveau’ voor het delen van informatie. Elk apparaat, elke applicatie of browser die je gebruikt, heeft verschillende functies om te beperken hoe en met wie je informatie deelt. Ga aan de slag met de pagina Manage Your Privacy Settings van NCSA

data privacy dag

Advies voor bedrijven

Het respecteren van de privacy van consumenten is een slimme strategie om vertrouwen te wekken en de reputatie en groei van jouw bedrijf te verbeteren.

  1. Bescherm het als je het verzamelt. Datalekken kunnen niet alleen leiden tot grote financiële schade, maar ook tot reputatieverlies en verlies van klantvertrouwen. Volg redelijke veiligheidsmaatregelen om de persoonlijke gegevens van personen te beschermen tegen ongepaste en ongeautoriseerde toegang. Zorg ervoor dat de persoonlijke gegevens die je verzamelt op een eerlijke manier worden verwerkt en alleen worden verzameld voor relevante en legitieme doeleinden.
  2. Overweeg een privacyraamwerk aan te nemen. Bouw privacy in jouw bedrijf door een privacyraamwerk te onderzoeken en aan te nemen om je te helpen risico’s te beheersen en een privacycultuur in jouw organisatie te creëren. Ga aan de slag door de volgende frameworks te bekijken:
    NIST Privacy Framework
    AICPA Privacy Management Framework
    ISO / IEC 27701 – Internationale norm voor privacyinformatiebeheer
  3. Voer een beoordeling uit van jouw praktijken voor gegevensverzameling. Begrijp welke privacywetten en -voorschriften op jouw bedrijf van toepassing zijn. Breng jouw medewerkers op de hoogte van de verplichtingen die zij en jouw organisatie hebben om persoonlijke gegevens te beschermen.
  4. Transparantie schept vertrouwen. Wees open en eerlijk over hoe je persoonlijke informatie van consumenten verzamelt, gebruikt en deelt. Bedenk hoe de consument mag verwachten dat zijn gegevens worden gebruikt en ontwerp instellingen om hun gegevens standaard te beschermen. Communiceer duidelijk en beknopt naar het publiek wat privacy betekent voor uw organisatie en de stappen die u neemt om privacy te bereiken en te behouden.
  5. Houd toezicht op partners en leveranciers. Als iemand namens jouw services levert, bent u ook verantwoordelijk voor hoe zij de persoonlijke gegevens van uw klanten verzamelen en gebruiken.

De belangrijkste boodschap van Data Privacy Dag, de dag van de privacy? Bewust worden en bewust blijven.

Meer weten over hoe je je (data) privacy kunt beschermen? Lees dan ook: